reklama

Rado Baťo: Kiskov tím necíti potrebu drístať hausnumerá

Rado Baťo napísal niekoľko príspevkov v diskusii, ktorá sa strhla na sociálnej sieti Facebook k článku, ktorý uverejnili na SMEčku v pondelok večer 31.3.2014 pod názvom Priznané peniaze na kampaň nesedia, tvrdia odborníci. Za štyri hodiny tam bol trojnásobný počet komentárov, ako pod článkom na SMEčku za 24 hodín (61 vs. 19). Verejný komentár, ktorý ma v prvom momente zdvihol zo stoličky znel, citujem: „Kiskov tím mal o dva týždne kampane viac. Kampaň bude vyúčtovaná. Kiskov tím necíti potrebu drístať hausnumerá a nezmysly do novín. Kiskov tím nie je zodpovedný za kvalitu informácií vo vašich novinách ani za ich obsah". Ostal som zaskočený. Šéf Kiskovho tímu, bývalý šéfredaktor, hovorca expremiérky by používal slovník tohto typu? Stúpla mu sláva do hlavy som si pomyslel v prvej sekunde. Som horká hlava a tak vznikla prvá verzia tohto príspevku. Aktuálne čítate jej mierne aktualizovanú verziu. V súlade s kódexom. Komentáre sú už dovolené. Pridajte sa prosím k téme transparentné financovanie politických strán a hnuté, resp. tzv. občianskych kandidátov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Rado Baťo je Rado Baťo

Originálny prejav vďačnosti Rada Baťu k bývalému zamestnávateľovi a značnému podporovateľovi Andreja Kisku, denníku SME ponechám na posúdenie iným. Podľa výsledkov vyhľadávania je to Radou slovník. Každý ma svoje maniere a naši najvyšší predstavitelia, napríklad na čele vlády, alebo v prezidentskom úrade nám nejdú kladným a morálnym príkladom.

Priznané peniaze nesedia, ani tie Vaše odhady odborníci

Nezabudnime, prečo tento príspevok vznikol. Ide o článok Priznané peniaze na kampaň nesedia, tvrdia odborníci. Pre nás voličov a daňových poplatníkov nie je nevyhnutne prioritné poznať výšku zliav jednotlivých kandidátov v médiach, čo bola veľká story počas prvých českých občianskych prezidentských volieb v minulom roku. Pre nás je dôležité poznať skutočné finančné a aj nefinančné náklady za všetko od momentu vnútorného rozhodnutia kandidáta na post prezidenta. A týmto len začína. K daným nákladom je nevyhnutne poznať relevantné príjmy a ich pôvod. Zo štyroch najsilnejších kanditátov to platí primárne o Radovi Procházkovi, ktorý sa nestal prezidentom a má záujem o vznik novej politickej strany a účasti na jesenných komunálnych voľbách a následne aj parlamentných. To sú ďalšie výdavky. Nie malé finančné výdavky. Doplním, že Rado Procházka, podľa vlastných slov, už časť samotnej prezidentskej kampani platil z pôžičky. Z dôvodu maximálnej transparentnosti Rada Procházku, ale aj ďalších v budúcnosti je dôležité poznať finančné toky presne. Každého z nás by malo zaujímať, kto platí politikom ich nákladne kampane a ich motivácie, resp. očakávania ich daru, nebodaj protislužby. Pôžičky nemôžu ísť stranou. Ani Andrej Babiš nedaruje každý rok svojmu hnutiu finančné zdroje. Napríklad, v roku 2013 Andrej Babiš svojmu hnutiu peniaze požičal. Rozoberiem päť dôvodov pre ktoré nie je v aktuálnej právnej úprave možné ani odhadnúť hodnotu kampaní, nie to skutočné finančné náklady, ktoré zaplatili.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1) Čo je to tá kampaň?

Do nákladov na kampaň musíme započítať veľa položiek, ktoré nevidíme. To nie sú len viditeľné billboardy, inzercia v tlači a podobne. Sú v tom zahrnuté prieskumy, kreatívne koncepty, stratégia, mediálne tréningy, poradenstvo a školenia, náklady na stretnutia s občanmi v regiónoch, kontakt s médiami, správcovia sociálnych médií a veľa ďalších drobností. Aj keď pre Vás pracujú dobrovoľníci, neznamená to, že to je zadarmo. Mali by ste im preplatiť dopravu, zabezpečiť občerstvenie a optimálne ich obliecť do tých správnych farieb. Monitoring nemediálnych rozpočtov neexistuje. A monitoring mediálnych rozpočtov je pre účel volebných kampaní nevypovedateľný. A to práve z toho dôvodu, že na politické kampane sa používajú menej tradičné nosiče reklamy, ktoré nie sú vôbec, alebo slabo monitorované. Je kampaňou aj to, keď billboardová spoločnosť po mojom oficiálnom prenájme, moju reklamnú plochu neprelepí novou reklamou? Billboardové spoločnosti nemajú 100% plôch prenajatých na 100% času. Verím, že sa aj vám stalo, že ešte v lete ste občas videli reklamy z jarných mesiacov. Vysoko pravdepodobné, budú k videniu aj toto leto z nedávno ukončených kampaní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2) Je to kampaň predsedu strany, alebo kandidáta na prezidenta?

Pri kumulácii pozícií, ako napr. u Roberta Fica je aj na internú diskusiu v strane SMER, či billboard s Robertom Ficom s gratuláciou k MDŽ sa bude interne účtovať na ťarchu predsedu strany, alebo na ťarchu kandidáta na prezidenta. V prípade Rada Procházky bude otázka ešte viac zamotaná v momente, keď sa pokúsi časť nákladov z prezidentskej kampane preniesť na nový politický subjekt. Logiku to má, veď investoval do značky „Rado Procházka", čo by mal byť najväčší ťahúň jeho novej politickej strany.

3) Hodnota verzus náklad

Nakupujem za cenník, alebo za bežnú komerčnú zľavu? Nedajbože za symbolickú cenu s dodatočným protiplnením? Veľmi dávno (rozumej 15 rokov späť), politici a politické strany museli nakupovať za cenníkove ceny a k tomu platiť vopred. Časy sa zmenili a zľavy v desiatkach % sú bežné už aj pre politické subjekty. Konflikt a potencionálne riziko do budúcna môže nastať v prípade symbolických cien. Dlhodobým, do oči bijúcim príkladom sú komunálni politici a outdoorové spoločnosti. Úradnici môžu napríklad povoliť netradičnú plochu na netradičnom (komerčne zaujímavom) mieste na obmedzený čas, práve na ten čas, aby sa tam stihli otočiť jeden až dvaja komerční klienti, ale aj súčasní politici zo zastupiteľstva. Politici to budú mať za hubičku, rozumej technický náklad montáže a komerčný klient za komerčnú cenu, t.j. niekoľko násobne vyššiu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

4) Pro bono práca

Veľké reklamné agentúry (desiatky zamestnancov v slovenských podmienkach) občas aj iniciatívne urobia zdarma kampaň na dobročinnosť, prípadne rovno na výrobok/službu malého klienta za výmenu, že majú voľné ruky. Cieľom sú super kreatívne kampane, ktoré následne môžu uspieť v reklamných súťažiach. A pokiaľ by napríklad taká 40 členná reklamná agentúra mala majiteľov obdivovateľov Andreja Kisku, prečo by mu nemohli, aj zo svojho vlastného rozhodnutia poskytnúť služby bez nároku na honorár? V praxi to môže znamenať toľko, že komerčný klient by napríklad za 5 tis. človeko hodín zaplatil 500 tis. Eur, avšak Andrej Kiska by to mal zdarma.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

5) Zákon

Zákon pripúšťa oficiálnu kampaň na propagáciu kandidáta na prezidenta len po dobu 13 dňoch. So začiatkom 15 dní vopred a s koncom 48 hodín pred otvorením volebných miestností. Zároveň je obmedzená čiastkou 132 775 EUR. A to vrátane poskytnutých plnení grátis. To núti tímy kandidátov k slušnému kreatívnemu rozdeleniu kampaní na tie prezidentské a na tie ostatné. Máte to šancu postrehnúť primárne tak, že slovíčko "prezident" uvidí len v obmedzenom čase a rozsahu. Ale jednotlivé mená a tváre kandidátov uvidia mnohonásobne viac krát, teda v prípade tých hlavných favoritov. Čo je pozitívne prekvapivé, zákon pozná aj pokutu za porušenie a to vo výške desať násobku z čiastky, ktorá prekročí stanovený limit.

V ČR je oficiálna kampaň o 1 deň dlchšia. Limity majú niekoľkonásobne vyššie. Pre kandidátov s účasťou len v prvom kole to je 40 mil. Kč (1,46 mil. EUR) a pre tých aj v druhom kole to je 50 mil. Kč (1,82 mil. EUR).

Kampaň od 100 tis. EUR po 5 mil. EUR

Ak by sme si zobrali priemer kampaní kandidátov Fica, Kisku, Procházku a Kňažka, tak mohli teoreticky stáť v peniazoch od 100 tis. EUR až po 5 mil. EUR. A to z už vyššie uvedených dôvodov. V skutočnosti stáli niekde uprostred a bez transparentných účtov, zoznamu nefinančných darov, zákonnej úpravy financovania politických strán a hnutí, bude financovanie kampaní nie len kandidátov na prezidenta, vzbudzovať ešte veľa otázok. Musíme však myslieť, že vždu bude viac komunikácie kandidátov, ako píše zákon.

Karel to dal za 1,75 mil. EUR

Karel Schwarzenberg zvládol svoju oficiálnu prezidentskú kampaň za 36,33 mil. Kč vo finančných nákladoch, 1,8 mil. Kč v nefinančnom plnení a 10 mil. Kč v zľavách oproti bežným cenám. Spolu 48,13 mil. Kč (pri aktuálnom kurze 27,449 to je 1,75 mil. EUR). Išiel takmer na limit 1,82 mil. EUR (50 mil. Kč) pre kandidátov v prvom a druhom kole voľby hlavy šátu v ČR.

Ani zákon nie je všeliek

Zákonná úprava v ČR ide ďalej, ako u nás. Parlament dal urobiť aj audit výkazov kandidátov na prezidenta ČR. Vo výsledku ani jeden to nemal bezchybné. Napríklad Miloš Zeman s Karlom Schwarzenbergom niektoré výdavky platili v hotovosti (zákon to zakazuje). Jiří Dienstbier mal rozdiel cca 150 tis. Kč medzi bankovým výpisom a účtovnou knihou. Kde tu chýba doklad. Najväčší povolebný mediálny priestor dostal Jan Fischer, ktorý dlhé mesiace nemal uhradené dlhy a opakovane o ich splatený mlžil.

Pre: Andrej Kiska

Andrej Kiska, prosím Vás o ďalší krok k vyššej morálke na slovenskej politickej scéne. Inšpirujte sa českými kandidátmi na prezidenta a napriek tomu, že zákon to v SR neprikazuje, vydajte prosím podrobnú záverečnú správu o Vašej oficiálnej prezidentskej kampani. Spolu so správou o predchádzajúcej kampani na meno Andrej Kiska. Prosím, buďte vzorom ostatným politikom v transparentnosti.

Pre: Rada Procházka

Rado Procházka, prosím, ak ste to s prezidentskou kandidatúrou mysleli vážne a skutočne chcete pomôcť a naďalej pôsobiť v politike, transparentnosť financovania za predošlé mesiace a budúce roky bude kľúčová pre uveriteľnosť Vás, ako možnej alternatívnej osobnosti pravice na Slovensku.

(ne)verejná diskusia

Technická poznámka. Podľa množstva negatívnych reakcíí, väčšina digitálnej slovenskej obce je presvedčená, že celá diskusia pod hlavičkou Facebook, prípadne iných sociálnych sietí je súkromná. A to bez ohľadu na nastavenie súkromia pri zverejnení statusov.

S týmto mýtusom nie je možné súhlasiť. A to ani právne. Kto nesúhlasí, prosím pozrite si všeobecné podmienky používania sociálnej sieti Facebook. Čitatelia, ak na Facebook dáte status verejný je dostupný pre každého na internete, kto nemá doménu facebook.com zablokovanú. Čiastočnú ochranu máte, ak to dáte zdielať len svojim kamarátom. Ešte lepšie, ak len vybratým, skutočným kamarátom. A úplne najlepšie je, aby ste informácie, ktoré nechcete zdielať nie len teraz, ale ani o 10 rokov, na žiadnu sociálnu sieť jednoducho nedávať.

Pôvodná diskusia k tejto téme vznikla pod verejným statusom Adama Znasika, člena Kiskovho tímu:

https://www.facebook.com/adam.znasik/posts/10203453037628393

Diskusiu pod týmto článkom som dovolil až s odstupom 24 hodín (3.4.), s cieľom ukončenia diskusie na Facebooku (2.4.).

Pavol Mačinga

Pavol Mačinga

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Rodený Košičan, študujúci a pracujúci v EÚ. Ročník 1977. V trojuholníku médií, agentúr a klientov pracuje od roku 1994. V minulosti pracoval v týždenníku Trend, v denníku SME, u Vaculik Advertising, v Mindshare a v ČSOB. Pavol vedie konzultačnú spoločnosť v oblasti mediálneho plánovania od roku 2010 v ČR a na Slovensku. Aktuálne audituje a konzultuje mediálny objem v hodnote viac než 1 mld. Kč ročne. Blogové príspevky píše polemicky až kriticky. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu